Saturday, September 3, 2016

TIPS MEMILIH PERMAINAN TERBAIK UNTUK ANAK USIA 1-3 TAHUN

Seperti yang sudah sedia kita maklum, memang fitrah kanak-kanak belajar dengan cara bermain. Bermain membuka ruang untuk anak-anak kita berkembang dan berlatih kemahiran-kemahiran baru yang mereka dapat. Disebabkan itulah pentingnya kita memilih permainan yang sesuai untuk anak-anak kita. Permainan yang bagus bukan sahaja dapat menghiburkan anak-anak tetapi juga mengoptimumkan proses pembelajaran mereka. Ia seharusnya membuka ruang untuk anak-anak berfikir, melatih kemahiran sedia ada serta dapat memberikan cabaran baru yang sesuai mengikut tahap usia anak-anak.

Dengan lambakan permainan di pasaran, kadang-kala pening juga kita sebagai ibu bapa nak buat pilihan. Jadi bagaimanakah caranya kita dapat memilih permainan yang terbaik tanpa mengabaikan faktor-faktor keseronokan? Mungkin panduan dibawah sedikit sebanyak dapat membantu.

Panduan memilih permainan untuk anak-anak  (usia 1-3 tahun) 

1)Pilih permainan yang boleh dimainkan dengan pelbagai cara
Kanak-kanak pada usia sebegini kebiasaanya tinggi dengan daya imaginasi. Permainan yang lebih dikenali sebagai 'open ended toy' merupakan pilihan yang tepat untuk mereka. Ia tidak tertakluk kepada satu cara bermain sahaja seterusnya menggalakkan kreativiti anak-anak serta membantu melatih kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.

contoh: blok kayu, interlocking block (seperti lego), nesting cups, kinetic sand, playdoh




2)Cari permainan yang boleh 'membesar' bersama anak-anak
Membesar disini bukan bermaksud dari segi saiz tapi pilihlah permainan yang boleh dimainkan walaupun pada tahap perkembangan yang berbeza. Walaupun usia anak meningkat tetapi permainan ini akan tetap relevan dan digemari oleh anak-anak. Contohnya model haiwan; anak yang lebih kecil mungkin seronok bermain dengan meniru bunyi binatang dan sebagainya tetapi apabila besar mereka boleh mengggunakannya untuk melakonkan watak dalam cerita rekaan mereka.

contoh: model binatang, anak patung, figura aksi, rumah anak patung, model kenderaan

cth: model kenderaan dan bangunan


3)Pilih permainan yang menggalakkan kemahiran berfikir dan meneroka
Bermain memberikan peluang untuk anak-anak berlatih kemahiran baru secara berulang-ulang. Permainan yang memerlukan anak-anak untuk berfikir dapat membantu dalam kemahiran menyelesaikan masalah dan berfikir secara logik. Permainan sebegini juga dapat membantu dalam meningkatkan kemahiran motor, eye-hand coordination serta spatial relations skill.

contoh: puzzle, shape-sorters, block, bead maze

cth shape sorter

cth puzzle

4)Cari permainan yang dapat meningkatkan daya imaginasi anak-anak
Pada usia tiga tahun, kebiasaannya daya imaginasi anak-anak amat tinggi. Pada usia beginilah mereka selalunya berupaya untuk meniru dan melakonkan pelbagai watak (seperti askar, doktor, polis dsb). Mereka juga selalu berpura-pura menggunakan sesuatu objek sebagai benda yang berbeza (contohnya blok sebagai makanan atau batang aiskrim sebagai pedang). Pilih permainan yang dapat anak-anak gunakan untuk berimaginasi. 

contoh: pakaian 'dress-up'. bloks, model makanan, permainan memasak, anak patung, model kenderaan

cth permainan memasak


5)Berikan peluang kepada anak-anak bermain dengan objek yang sebenar (ataupun permainan yang seakan-akan objek yang sebenar)
Anak-anak pada usia ini mula faham bagaimana objek disekeliling mereka berfungsi (seperti tv, remote control, suis lampu).Mereka juga suka meniru orang dewasa dan bermain dengan barang-barang kepunyaan ibu ayah seperti handphone dan alat bertukang. Permainan sebegini sebenarnya dapat membantu anak-anak dalam kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran berfikir secara logik, spatial relations dan juga kemahiran motor halus (penggunaan otot-otot kecil pada jari dan tangan)

contoh: peralatan memasak, telefon mainan, peralatan muzik, peralatan mencuci (penyapu, mop bersaiz kecil)


6)Jangan lupa permainan yang dapat membantu kemahiran literasi
Pada usia ini anak-anak boleh mula diperkenalkan dengan huruf dan nombor. Oleh kerana anak-anak belajar melalui pengulangan (repetition), pilihlah permainan yang dapat memperkenalkan anak-anak pada kemahiran awal membaca dan menulis.

contoh: buku, easel, crayon, pensil warna, huruf magnetik, puzzle huruf/nombor



7)Pilih permainan yang menggalakkan anak-anak bergerak aktif
Seiring perkembangan usia anak-anak juga akan belajar kemahiran baru yang melibatkan fizikal. Mereka mula belajar melompat, menendang bola, mengayuh basikal dan sebagainya. Pilihlah permainan yang dapat membantu anak-anak berlatih kemahiran baru mereka ini!

contoh: bola pelbagai saiz, basikal roda tiga, set bowling plastik, pull-toy, terowong plastik (tunnel), basketball hoop


8)Cari permainan yang dapat dimainkan pelbagai generasi
Anda juga boleh mula mencari permainan yang dapat dimainkan ibu bapa bersama anak-anak atau antara adik beradik berlainan usia. Apabila anak-anak mula mencecah usia tiga tahun, anda boleh memperkenalkan mereka pada 'board games' yang ringkas. Permainan seperti ini dapat menggalakkan kemahiran mengira, memadan (matching skill), melatih keupayaan memori serta kemahiran mendengar dan belajar mengikut arahan dan peraturan. Ia juga dapat membantu membina hubungan dan mengajar anak-anak untuk menerima kemenangan atau kekalahan secara positif

contoh: fishing game, memory game

Itulah antara tips-tips yang boleh diguna pakai dalam memilih permainan terbaik untuk anak-anak. Tak kiralah apa pun yang anda pilih, yang penting jangan lupa luangkan masa anda untuk bermain bersama mereka. Percayalah tak ada suatu pun permainan di dunia ini yang dapat dibandingkan dengan diri anda sendiri ^_^

Semoga bermanfaat. 


..........................................................................................................................................................

Jika anda berminat nak dapatkan educational toys, boleh lawat page Shaznur Stationery & Educational Toys ataupun whatsapp 010-9152658. Bermacam pilihan yang menarik tersedia untuk anda.





No comments:

Post a Comment