Friday, September 9, 2016

KONGSI IDEA: 10 CARA BELAJAR GUNA BLOCKS


Assalamualaikum sahabat semua,
Alhamdulillah bertemu lagi kita ya. Terima kasih kerana sudi melawat blog Shaznur. Kali ni Shaznur nak berkongsi dengan sahabat semua cara bagaimana permainan building blocks ni boleh diterapkan dalam sesi belajar bersama anak-anak. Rugi tau kalau tak baca :) :)

Pernah tak kadang-kadang tu kita beli permainan untuk anak kita, tapi tak tahu cara atau tak sedar pun sebenarnya permainan tu boleh jadi bahan penting dalam mengajar anak kita. Mesti ada kan? Ya lah, bukan selalu orang kongsi benda-benda macam ni kan? Lainlah kalau gosip artis hehe...
Tapi tak apalah kali ni biar Shaznur yang kongsi. Untuk posting kali ini kita bercerita pasal building blocks dulu ya, khususnya yang macam Shaznur punya ni. Yang ini adalah versi yang ada huruf.
Building blocks yang Shaznur guna

1) Free play
Walau macam manapun sekali pun, pastilah tak ada yang boleh menidakkan kepentingan free play. Biarkan anak-anak bermain dengan bebas dan meneroka sendiri permainan tersebut tanpa campur tangan mak ayah. Nanti kita boleh lihat sendiri kreativiti anak-anak kita

2)Kenal huruf
Sambil bermain blocks, sahabat-sahabat boleh sebutkan huruf yang terdapat pada blocks dan tunjukkan pada anak-anak. Lakukan secara santai ya, bukan dipaksa-paksa.

3) Susun huruf
Bila anak dah kenal huruf, boleh lah kita main susun huruf ikut turutan pula. Boleh mula dengan susunan A-Z, dan kemudian secara terbalik Z-A. Atau boleh juga bermain isi tempat kosong. Anda boleh susun huruf tersebut tapi tinggalkan beberapa tempat kosong untuk anak anda isi dengan block huruf yang betul.

4) Sorting dan grouping
Untuk grouping, boleh buat mengikut warna ataupun bentuk. Kumpulkan blocks yang sama warna/bentuk dalam satu kelompok. Untuk peringkat seterusnya boleh buat kumpulan mengikut bentuk + warna (contohnya kumpulkan blocks segiempat berwarna merah, segitiga berwarna kuning dan seterusnya)

5) Membina mengikut kategori
Ibu ayah boleh tetapkan kategori mudah seperti kenderaan atau bangunan dan anak-anak perlu membina sesuatu binaan mengikut kategori tersebut.

6) Membina mengikut warna
Yang ini pula anak-anak perlu membina binaan menggunakan blocks satu warna sahaja. Contohnya hanya menggunakan blocks berwarna biru.

7) Membina mengikut bentuk
Sama seperti di atas, cuma perlu tukar warna kepada bentuk. Contoh bina sesuatu dengan menggunakan blocks berbentuk silinder.

8) Bina menara tertinggi
Sahabat-sahabat juga boleh main game bina menara tertinggi dengan anak-anak. Siapa yang boleh bina menara tertinggi tanpa runtuh dia menang. Anda juga boleh jadikan permainan lebih mencabar dengan menggunakan limit masa atau bilangan blocks.

9) Tiru binaan
Suruh anak-anak membina sesuatu mengikut gambar ataupun binaan yang anda sendiri buat. Ini penting untuk observation skill mereka.

10) Kira blocks
Blocks juga boleh digunakan untuk ajar anak-anak asas matematik. Mengira, asas tambah dan tolak dan sebagainya.

Macam mana, banyak kan yang aktiviti yang boleh dibuat dengan hanya menggunakan blocks? Yang penting sahabat semua sedia luangkan masa untuk anak-anak. Sambil main santai-santai pun anak-anak boleh belajar. Selamat bermain ya :)

p/s: Kalau kawan-kawan tak nak ketinggalan posting baru dari Shaznur, boleh follow blog Shaznur ya atau add Shaznur di google+. Link ada di tepi sebelah sini -> (untuk yang guna pc)

.................................................................................................................................................................

Berminat nak dapatkan building blocks seperti dalam artikel ni? Jom lawat laman facebook Shaznur Stationery & Educational Toys atau whatsapp terus ke 010 9152658. Cepat sementara stock masih ada  :)


No comments:

Post a Comment