Thursday, September 22, 2016

KENAPA ANAK SAYA MALAS BELAJAR?



"Saya risaulah dengan anak saya yang seorang ni. Belajarnya malas. Buku langsung tak nak baca..Dah puas bersuruh. Dah letih saya membebel.Dia macam tu jugak. Kenapa anak saya tak macam anak orang lain?" - Puan XYZ
Itulah antara keluhan yang biasa kedengaran, betul tak? Ada antara ibu bapa kat sini yang berperasaan sama? Tak apa tak perlu jawab kuat-kuat, saya dah tahu dah.
Tapi betul ke anak kita memang malas? Betul ke anak kita tak macam orang lain? Jawapannya, memanglah anak kita tak akan pernah serupa dengan orang lain. Kerana setiap individu memang dah tercipta berbeza, punya keunikan tersendiri masing-masing. Mungkin yang silapnya kita, kerana mengharapkan anak kita jadi orang lain. Jadi sebelum nak ubah anak kita, mungkin kita perlu ubah dulu mindset kita, pemikiran kita.
Tak ada seorang pun di dunia ni yang tak pandai. Semua pandai-pandai belaka. Cuma kayu ukur kita yang silap. Main pukul rata..mana boleh macam tu kan. Pernah dengar tentang multiple intelligence? Yup, semua orang punya kepandaian berbeza. Ada yang word smart, people smart, music smart, body smart dan macam-macam smart lagilah. Pendek kata everybody is smart!

Oleh kerana kepandaian pun berbeza-beza, cara seseorang itu belajar lagilah berbeza. Malangnya kelemahan sistem pembelajaran kita adalah semua orang pun dimasukkan ke dalam acuan yang sama. Anda rasa hasilnya macam mana? Bahan berbeza, masuk acuan yang sama dan harapkan hasil yang sama...jadi ke tak jadi?
Anak tak minat baca buku, kita paksa dan paksa juga. Anak pun ambillah buku dan baca, tapi satu habuk pun tak masuk. Memanglah baca buku tu penting ( books hold a lot of knowledge) tapi masih ada cara lain untuk belajar kan?
Ada lebih kurang 7 style belajar yang berbeza, cuma tinggal pilih. Kenapa perlu stick dengan satu cara? Sebab semua orang pun buat macam tu? Kenapa perlu ikut orang? Anak kita ke anak orang ni?
Boleh rujuk picture yang saya attach kat sini tentang different styles of learning. Ada visual, verbal, auditory, physical, social, logical dan solitary. LIhat kecenderungan anak anda. Sebagai ibu bapa mesti kita kenal anak kita kan? Kalau belum, belajar-belajarlah untuk fahami mereka.
Pilih cara mana yang anda rasa paling sesuai untuk anak anda. Atau boleh cuba semua dan tengok mana yang paling anak suka. Nak didik anak jadi bijak, parents kena jadi bijak dulu. Jangan paksa bentuk bulat masuk dalam bekas petak. Hancur jadinya nanti.




Harap anda semua faham apa yang saya cuba sampaikan ni. Semoga bermanfaat untuk semua. Saya doakan anak-anak kita semua berjaya cemerlang dan gemilang dalam cara dan gaya masing-masing. Bukan satu acuan! Sekian, terima kasih.


sumber gambar: connectionsacademy, loving2learn, francinemassue.weebly


=============================================

Berminat nak dapatkan educational toys?
Jom lawat laman facebook Shaznur Stationery & Educational Toys atau whatsapp terus ke 0109152658.
Terdapat lebih daripada 50 permainan untuk anda pilih :)


No comments:

Post a Comment