Monday, September 19, 2016

BAGAIMANA 'OPEN ENDED TOYS' DAPAT MEMBANTU PERKEMBANGAN BAHASA DAN MATEMATIK ANAK-ANAK


Apa itu open ended toys? 

Open ended toys adalah permainan yang tidak mempunyai peraturan mahupun aturcara penggunaan. Fokusnya adalah pada apa yang kanak-kanak boleh lakukan pada permainan tersebut, bukannya apa yang permainan itu boleh lakukan. Open ended toys menggalakkan kanak-kanak bermain dengan sendirinya (self-initiated) dan tidak mempunyai had umur yang spesifik. Ia boleh meransang daya kreativiti anak-anak dan boleh digunakan dalam pelbagai aktiviti, bertahun-tahun lamanya. Pendek kata ia 'membesar' bersama anak-anak. Antara contoh open ended toys adalah seperti blocks, permainan pembinaan, dress-up items, permainan berbentuk imaginatif, serta bahan-bahan untuk seni dan kraft. 

Open ended toys dapat membantu perkembangan otak anak-anak kecil. Seperti yang kita sedia maklum kanak-kanak belajar melalui bermain. Open ended toys sangat menggalakkan anak-anak untuk bereksplorasi dan menggunakan kreativiti mereka. Ia merangsang daya fikir mereka dan mencetuskan idea-idea baru. Open ended toys juga dapat membantu dalam perkembangan bahasa dan matematik anak-anak, serta kemahiran kognitif mereka secara amnya. 


Bagaimana open ended toys membantu dalam perkembangan bahasa kanak-kanak? (language development) 

Open ended toys membuka peluang untuk kanak-kanak memperkukuhkan kemahiran bahasa mereka, tidak kiralah anak-anak kecil yang baru mula belajar bercakap mahupun anak-anak yang lebih besar bagi menambahkan vokabulari mereka. Menguasai bahasa dengan lebih awal dapat membantu anak-anak dalam membaca dan menulis kelak. 

Ibu bapa sangat disarankan untuk bermain open ended toys dengan anak-anak mereka dirumah kerana ia menggalakkan penggunaan bahasa yang meluas. Semasa bermain, kanak-kanak akan merancang, membina dan menyelesaikan masalah. Interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak diwaktu ini membuka ruang untuk perkembangan bahasa mereka. Jika anak-anak sedang membina dengan menggunakan blocks misalnya, ibu bapa boleh bertanyakan soalan berbentuk terbuka yang menggalakkan anak-anak untuk memberi penerangan. 

Contoh open-ended questions yang anda boleh gunakan adalah seperti: 
- Boleh beritahu ibu adik sedang bina apa ni?
- Apa lagi yang adik rasa adik boleh buat dengan.........? 
- Apa yang adik rasa akan berlaku jika adik..............? 
- Kenapa adik pilih untuk buat macam ni? 
- Dari mana adik dapat idea untuk buat macam ni? 

Akan tetapi janganlah pula bertanyakan soalan seperti polis sedang menyiasat pesalah. Sebaliknya ambil peluang ini untuk berbual dengan anak-anak. Memandangkan open ended questions tidak mempunyai salah atau betul dan memerlukan jawapan yang lebih dari sekadar ya ataupun tidak, anak-anak mungkin memerlukan bahasa yang agak kompleks. Apabila kanak- kanak cuba menerangkan apa yang ada dalam fikiran mereka, ini merupakan cara yang sangat baik untuk meningkatkan kemahiran bahasa mereka. Ibu bapa juga boleh memperkenalkan perkataan-perkataan baru dalam perbualan ini. 

Anak-anak sendiri juga mungkin akan bertanyakan soalan-soalan yang dapat memperluaskan lagi vokabulari mereka. Contohnya mereka mungkin bertanyakan tentang bentuk, warna, ataupun peralatan yang mereka tidak tahu. Ibu bapa boleh menggunakan peluang ini untuk mengajar anak-anak mereka perkataan-perkataan yang mungkin tidak akan timbul dalam perbualan harian yang biasa. 


Bagaimana open ended toys dapat membantu perkembangan matematik kanak-kanak? 

Sama seperti perkembangan bahasa, open ended toys juga mempunyai kesan positif dalam pembelajaran matematik anak-anak. Permainan ini membolehkan anak-anak untuk benar-benar memahami konsep matematik. 

Apabila kanak-kanak bermain dengan open ended toy, ia dapat membantu pembentukan spatial sense (kemahiran melihat ruang) dan mereka dapat belajar untuk memahami prinsip geometri. Kanak-kanak juga dapat belajar untuk mengenalpasti pattern, perlu menyelesaikan masalah, dan dapat bereksperimentasi bagaimana sesuatu benda dapat melengkapi satu sama lain. 

Contohnya apabila kanak-kanak mula sedar bahawa mereka memerlukan dua bongkah merah untuk membentuk saiz yang sama seperti bongkah hijau, mereka sebenarnya sedang belajar mengenai prinsip geometri, konsep pecahan, dan juga spatial reasoning, yang mana semuanya adalah komponen penting dalam matematik.Permainan seperti ini juga membuka ruang untuk anak-anak melakukan operasi tambah dan darab, berulang-ulang kali banyaknya. Sekali lagi, penyertaan ibu bapa melalui pertanyaan soalan dan perbincangan semasa mereka bermain dapat menambahkan lagi pemahaman mereka. 

Open ended toys sangat menggalakkan pembentukan pemikiran kreatif, logik dan penyelesaian masalah yang dapat membantu anak-anak dalam pembelajaran di sekolah kelak. Apabila ibu bapa mahu membeli permainan untuk anak-anak mereka, inilah antara faktor-faktor penting yang patut diambil kira. Tumpukan pada permainan yang dapat meningkatkan perkembangan kognitif serta perkembangan-perkembangan penting yang lain. Jangan hanya memilih permainan atas dasar hiburan semata-mata, seperti permainan berbentuk elektronik yang banyak terdapat di pasaran sekarang ini. Buatlah pilihan terbaik untuk anak- anak kita semua. 


Contoh open ended toys:









..........................................................................
Untuk sebarang pertanyaan sila hubungi kami di
whatsapp: 010-9152658


No comments:

Post a Comment