Tuesday, October 11, 2016

TIPS BELAJAR DENGAN PATTERN BLOCKS




Kali ni Shaznur nak bawa anda berkenalan dengan PATTERN BLOCKS. Apa itu pattern blocks? Ia merupakan satu set blocks yang terdiri daripada 6 jenis bentuk geometry iaitu segitiga, segiempat sama, hexagon, trapezoid, rhombus dan juga parallelograms. Bentuk-bentuk ini mempunyai sudut dan ukuran yang spesifik yang membolehkan ia 'padan' antara satu sama lain. 

Seperti namanya, fungsi utama pattern blocks adalah untuk membantu anak-anak membina, mengenal pasti dan mengembangkan sesuatu pattern.

Untuk peringkat awal, anak-anak boleh diperkenalkan terlebih dahulu dengan setiap bentuk-bentuk yang ada. Mereka boleh menggunakan pattern block untuk lebih memahami konsep hubungan spatial (spatial relation). Anak-anak boleh meniru pattern-pattern melalui template yang sudah tersedia. Pelbagai template untuk pattern block boleh didapati secara percuma melalui sumber internet.



Walaupun pada peringkat ini anak-anak cuma meniru pattern yang sedia ada, ia tetap memberikan manfaat kepada mereka. Ia melatih anak-anak untuk mengenal pasti persamaan dan perbezaan serta membantu perkembangan bahasa mereka khususnya yang berkaitan dengan konsep geometri.

Anak-anak juga digalakkan untuk membina pattern mereka sendiri. Ini dapat mengasah kreativiti dan daya imaginasi anak-anak.

Selain itu, fungsi utama pattern blocks adalah untuk membantu anak-anak untuk lebih memahami dan mendalami konsep matematik. Antaranya seperti konsep simetri, luas, perimeter, kongruens,corak, dan juga pecahan. Pattern blocks merupakan alat bantuan belajar yang bagus dalam membantu mereka untuk menyelesaikan masalah dan juga berfikir secara kritis. 

Di bawah merupakan contoh-contoh template bagi pattern blocks dan juga antara aktiviti yang boleh dilakukan dengan menggunakan pattern blocks ini. Klik pada link untuk sumber asal.





















==========================================

Berminat untuk dapatkan pattern blocks?
Jom ke page shaznur stationery & educational toys
atau
WHATSAPP terus ke 010-9152658


No comments:

Post a Comment