Sunday, December 14, 2014

Bagaimana kanak-kanak bermain mengikut peringkat umur.


Ini gambar Hidayah semasa Karnival Easy IKS baru-baru ini. One thing about Hidayah, she likes to play and most importantly she likes to play with friends! Dia agak pemalu dengan orang dewasa yang belum pernah dia jumpa, tapi kalau dengan budak-budak, hrmm boleh jadi 'best friend' dalam sekelip mata.

Kali saya masih lagi mahu berbicara tentang dunia kanak-kanak yang satu ini, apalagi kalau bukan 'bermain'! Bermain tu apa? Bermain adalah aktiviti yang 'freely choose' oleh kanak-kanak (bukan atas dasar terpaksa ya!), aktiviti yang melibatkan mereka, yang meransang mereka dan mungkin aktiviti tersebut berlansung dalam masa yang agak lama. Dan sama seperti perkembangan mereka, cara kanak-kanak bermain juga turut berubah mengikut peringkat umur mereka.

Ketika mereka masih bayi, cara kanak-kanak bermain dipanggil 'solitary play' atau bahasa lainnya 'independent play' dimana kanak-kanak pada peringkat umur ini gemar bermain secara bersendirian. Pada mulanya mereka mungkin gemar bermain dengan jari jemari sendiri, kemudiannya mereka akan mula tertarik untuk menyentuh sesuatu objek sebelum mula memanipulasi objek tersebut dengan cara yang lebih kompleks.

Ketika umur kanak-kanak antara 2-3 tahun mereka akan beralih pula kepada 'parallel play'. Apa pula yang dimaksudkan parallel play ni? Pada peringkat ini kanak-kanak mula bermain dalam kumpulan yang sama, tapi mereka masih tidak lagi 'bermain bersama'. Contohnya 2 orang kanak-kanak duduk bersebelahan dan masing-masing membina bangunan dari block, walaubagaimanapun tiada interaksi diantara kedua-dua kanak-kanak tersebut. 

Apabila mereka berumur 3 tahun dan keatas, barulah mereka mula dapat 'bekerjasama' antara satu sama lain. Ini dipanggil 'cooperative play'. Kanak-kanak mula belajar berkongsi dan bermain bersama-sama. Seperti contoh gambar diatas, dimana Hidayah dan kawan-kawannya bermain motor bersama-sama! 

Kemudiannya kanak-kanak akan beralih ke peringkat yang lebih sofistikated dimana mereka mampu bermain dalam permainan yang melibatkan peraturan (games with rules). Kanak-kanak pada peringkat ini faham mengenai peraturan yang ada malah kadang-kadang mereka mungkin mempersoalkan peraturan tersebut!

Keempat-empat peringkat ini adalah bagaimana cara kanak-kanak bermain yang akan berubah dari masa ke semasa seiring dengan perkembangan mereka. Akan datang, inshaaAllah saya akan berkongsi pula tentang apa yang kanak-kanak dapat belajar melalui aktiviti bermain ini.

Semoga perkongsian pada kali ini memberi manfaat pada semua! ^_^


p/s: jangan lupa jenguk dan like page fb Shaznur Stationery & Educational Toys ya. Terima kasih :D





1 comment:

  1. menarik..tq fo sharing..jemput singgah blog vitaminibuaina.blogspot.com

    ReplyDelete