Tuesday, December 16, 2014

Apa yang kanak-kanak belajar melalui bermain?

Sesetengah orang berpendapat bermain adalah satu aktiviti yang membuang masa, tak ada manfaat, tak ada faedah. Tapi bagi kanak-kanak bermain merupakan satu aktiviti yang sangat penting. Mereka belajar banyak perkara baru dalam hidup mereka melalui bermain. Jadi, jika kita menghalang kanak-kanak bermain, samalah seperti kita menghalang mereka dari belajar. 

Nak tahu apa yang kanak-kanak belajar melalui aktiviti bermain ini? Terlalu banyak manfaatnya sebenarnya. Antaranya..

1) Mereka dapat meneroka/menemui sesuatu yang baru (discover)


2) mereka belajar membina sesuatu (create)


3) mereka belajar untuk memperbaharui (improvise)


4) mereka belajar kemahiran sosial


5) mencabar pemikiran mereka (get their thinking challenged)



Persoalannya, bagaimana kita sebagai orang dewasa dapat menyokong proses 'pembelajaran' anak-anak kita melalui aktiviti bermain ini? Salah satunya, kita harus faham yang kanak-kanak dapat belajar melalui aktiviti 'indoor' dan juga 'outdoor'. Seimbangkan masa kanak-kanak berada didalam dan diluar rumah. Beri peluang untuk mereka meneroka.

Yang keduanya, jangan meletakkan agenda 'tersembunyi' kita dalam aktiviti bermain anak-anak. Biarkan mereka sendiri yang mengawalnya. Ia sepatutnya menjadi aktiviti yang dapat menghubungkan, memperkayakan dan juga menguji pemikiran mereka. Jika kita selalu meletakkan 'gol' dalam apa yang sepatutnya mereka capai setelah selesai sesuatu aktiviti, adakah ia masih boleh dikira sebagai bermain?

Yang ketiga, beri mereka masa secukupnya. Walaupun anda sibuk dan terkejar-kejar dalam melakukan aktiviti harian,  anak-anak perlukan masa untuk bermain apatah lagi apabila mereka mula tenggelam dalam dunia mereka. Jangan menganggu 'proses pembelajaran' mereka ini.

Yang keempat, bekalkan sumber/bahan/alatan untuk mereka bermain. Contohnya ketika anak membina bangunan dari block, keluarkan beberapa buah kereta mainan, dan orang-orang kecil untuk menjadikannya sebuah bandar. Kemudian, anda boleh menyoal mereka soalan-soalan seperti 'Orang ni nak pergi mana?' 'Ini bangunan apa?'. Kita sebenarnya boleh membantu untuk 'lead' permainan mereka tanpa perlu mengawalnya. Kita boleh lihat disini, dari sesuatu yang simple (block), melalui pertambahan beberapa alatan (kereta, orang mini) dan juga beberapa soalan kita sebenarnya boleh menyokong aktiviti bermain anak-anak kepada sesuatu yang lebih bermanfaat dan lebih memperkayakan minda mereka.

Sekian sahaja perkongsian kali ini ya..semoga bermanfaat untuk semua ^_^

p/s: jangan lupa like page fb Shaznur Stationery & Educational Toys ya!




No comments:

Post a Comment