Wednesday, December 31, 2014

Kepentingan bermain kepada perkembangan sosial kanak-kanak



Bermain merupakan aktiviti yang sangat penting kepada perkembangan sosial kanak-kanak. Aktiviti ini dapat mempengaruhi kemahiran sosial serta kematangan emosi mereka. Kajian pula mendapati kecemerlangan anak-anak dalam pelajaran berkait rapat dengan keupayaan mereka untuk berinteraksi secara positif dengan rakan-rakan dan juga orang yang lebih dewasa. Sebab yang baik untuk membenarkan anak-anak bermain kan? 

Tetapi bagaimana aktiviti bermain ini mempengaruhi perkembangan sosial anak-anak? Sebenarnya melalui bermain anak-anak dapat:

1) berlatih kemahiran komunikasi verbal dan nonverbal apabila mereka cuba menentukan peranan dalam sesuatu permainan ataupun mahu menyertai permainan yang sedang berlangsung serta belajar menghargai perasaan orang lain

2) belajar memberi respond kepada perasaan rakan-rakan mereka apabila menunggu giliran dan berkongsi material serta pengalaman.

3) bereksperimen dengan peranan-peranan orang lain dirumah, sekolah ataupun dalam masyarakat apabila berhadapan dengan permintaan dan keperluan mereka.

4)belajar melihat sesuatu dari sudut pandangan orang lain apabila berhadapan dengan konflik mengenai ruang, material ataupun peraturan secara positif.

Selain itu bermain juga menyokong perkembangan sosial kanak-kanak dengan menyediakan ruang untuk kanak-kanak mengekspresi perasaan dan belajar bagaimana berhadapan dengan emosi mereka. 'Pretend play' membantu kanak-kanak mengekspresi perasaan dalam 4 cara

1) meringkaskan sesuatu situasi dengan mencipta karakter imaginasi, plot ataupun setting untuk dipadankan dengan keadaan emosi mereka. Kanak-kanak yang takut dengan gelap misalnya mungkin akan melenyapkan elemen kegelapan atau waktu malam dari episod permainan mereka.

2) 'compensating' untuk sesuatu situasi dengan menyelitkan perkara yang dilarang ke dalam pretend play. Contohnya, makan aiskrim ketika sarapan pagi dalam pretend play walaupun dalam realiti ia adalah dilarang.

3) Belajar mengawal ekspresi emosi dengan melakonkan semula pengalaman yang tidak menyeronokkan atau menakutkan.Contohnya kanak-kanak berpura-pura mengalami kemalangan selepas melihat kejadian kemalangan jalan raya yang berlaku di hadapan mereka.

4) mengelakkan daripada menerima akibat dengan berpura-pura karakter lain, sama ada real ataupun imaginari, yang melakukan perbuatan yang dilarang dan dihukum akibat perbuatan itu. Kanak-kanak yang dilarang menonton tv misalnya mungkin 'membenarkan' anak patungnya untuk menonton tv dan kemudian mendenda anak patung tersebut kerana melanggar peraturan,

Selain dari belajar mengekspresikan perasaan mereka, kanak-kanak juga belajar bagaimana untuk berhadapan dengan perasaan tersebut apabila mereka berpura-pura marah, sedih ataupun risau didalam situasi yang dikawal mereka.Pretend play membolehkan kanak-kanak meluahkan apa yang mereka rasa. Contohnya, Hana, 4 tahun yang kucing kesayangannya baru  dilanggar kereta. Ketika bermain doktor haiwan bersama rakannya, guru tadikanya terdengar Hana memberitahu rakannya " Saya sedih kereta langgar kucing saya". Disini Hana cuba menyesuaikan diri dengan perasaan yang tidak menyeronokkan yang timbul dari situasi yang menakutkan. Bermain membolehkan Hana meluahkan perasaanya supaya dia dapat mengawal perasaan bimbang kepada kucingnya.

Kanak-kanak yang lebih besar juga belajar kemahiran emosi yang penting ketika bermain seperti peningkatan persepsi kendiri yang realistik, kemampuan mengawal emosi dan juga 'self-control'. Apabila mereka terlibat dalam aktiviti bermain yang spontan atau berstruktur, mereka mula melihat diri mereka bagus dari satu segi tetapi kurang dari segi yang lain pula. Peluang untuk memantau serta mendiskriminasi perasaan dan emosi ini menyumbang kepada keyakinan kanak-kanak terhadap kemampuan diri mereka.

diterjemah dan diubah suai oleh Shaznur AN


p/s: jangan lupa like page Shaznur Stationery & Educational Toys ^_^

No comments:

Post a Comment