Sunday, December 21, 2014

Ibu bapa- kawan bermain anak yang pertama!


Bermain adalah dunia kanak-kanak. Ibarat lagu dan irama, memang tak boleh dipisahkan. Seorang atau beramai-ramai, kanak-kanak tetap 'enjoy' bermain. Apapun, ibu bapa patut menjadi salah seorang antara teman bermain anak-anak. Mungkin teman bermain mereka yang pertama. Kerana pentingnya aktiviti bermain ini dalam diari kehidupan seorang kanak-kanak, ibu bapa harus lebih peka agar aktiviti ini menjadi satu lagi pengalaman yang boleh memperkayakan anak-anak, bukannya hanya sekadar aktiviti masa lapang yang tidak membawa apa-apa manfaat.

Ini adalah antara beberapa 'panduan' yang ibu bapa boleh ikut untuk mengoptimalkan aktiviti bermain  bersama anak-anak

1) berinteraksi
ketika anak-anak bermain, pastikan anda memainkan peranan aktif, bukan hanya sekadar melihat dan mengawasi mereka. Bermain adalah antara peluang terbaik untuk anda berinteraksi dan menjalin hubungan dengan anak-anak. 

2)perhati
-perhatikan anak anda untuk mengenalpasti tahap kemahiran mereka dan apa aktiviti kegemaran mereka. Malah kadang-kadang ketika bermain juga personaliti anak-anak anda akan terserlah.

3)ikut
sertai anak-anak anda bermain pada tahap mereka. Biarkan anak-anak yang menjadi ketua dan mengawal aktiviti bermain, bukannya anda! 

4)jadi kreatif
kembalikan semula jiwa kanak-kanak dalam diri anda. Lupakan sebentar peranan anda sebagai seorang dewasa yang matang. Gunakan alat permainan dengan cara yang kreatif! Tunjukkan pada anak-anak 'different way to play'. 

5)bergembira
bermain sepatutnya menjadi aktiviti yang menggembirakan buat semua orang! Enjoy it! Jangan gunakan waktu bermain untuk menguji atau meningkatkan kemahiran anak-anak diluar batasan kemampuan mereka. Jangan buat mereka tertekan, dan jangan buat diri anda tertekan!

6)galakkan anak berfikir
sewaktu bermain, berikan cabaran atau masalah yang sesuai dengan umur dan kemampuan anak-anak. Tanya mereka soalan-soalan yang berkaitan. Biarkan otak mereka bergerak aktif untuk mencari seberapa banyak jalan penyelesaian yang ada. Sebab itulah ibu bapa perlu benar-benar mengenali anak-anak mereka, supaya anda boleh menyesuaikan persoalan dengan keupayaan dan juga minat anak-anak.

7)tahap umur dan kemampuan
Pilih aktiviti yang sesuai dengan anak anda. Beri mereka aktiviti yang sedikit mencabar tetapi tidak keterlaluan agar mereka tidak kecewa apabila gagal melakukan aktiviti tersebut. Ibu bapa harus ingat bahawa tahap pemikiran dan keupayaan kanak-kanak berbeza walaupun umur mereka sama. Malah kanak-kanak juga mempunyai minat yang berlainan.

8) alatan yang sesuai
bekalkan peralatan yang sesuai untuk anak-anak bermain. Tak perlu yang mahal-mahal, yang pentingnya kreatif. Galakkan anak-anak berimaginasi dan kalau boleh berikan mereka peralatan untuk merealisasikan imaginasi mereka itu. Contohnya kotak kosong yang boleh dijadikan kenderaan ataupun rumah.

Apapun, yang penting anda menikmati waktu bersama anak-anak anda. Luangkan sedikit masa dalam kesibukan anda bekerja dan melakukan aktiviti harian. Mereka kecil hanya sekali, jangan biarkan masa berlalu tanpa ada kenangan manis antara anda dan anak-anak. Selamat bermain! ^_^

artikel ditulis oleh SHAZNUR AN


p/s:  jangan lupa like page Fb Shaznur Stationery & Educational Toys ya ^_^



1 comment:

  1. Good tips sis!tq utk info..www.supplementsuperstore.blogspot.com 😊😊

    ReplyDelete