Saturday, May 23, 2015

7 kelebihan bermain card games untuk anak-anak (dan juga seisi keluarga)



Salam semua..hari ni nak cerita pasal card games. Ala..macam uno, old maid, snap tu. Seingat saya masa kecil-kecil saya selalu main old maid dengan kakak-kakak saya. Mungkin ada yang punya pengalaman sama, atau mungkin sekarang suka main card games dengan anak-anak? Ha..kalau nak tahu permainan kad ni bukan hiburan semata-mata ya. Bukan sekadar mengisi masa lapang. Sebenarnya kad games mempunyai banyak kebaikan dari segi sosial mahupun developmental anak-anak, lebih-lebih lagi kalau dimainkan seisi keluarga.

1) Bermain kad games membantu perkembangan motor halus kanak-kanak. Apabila tangan kecil mereka memegang kad, ia sebenarnya satu latihan untuk mereka. Malah bermain kad juga dapat membantu dari segi eye hand coordination

2) Card games selalunya melibatkan lebih dari seorang pemain. Ini memberi peluang untuk anak-anak meningkatkan interaksi sosial mereka. Kanak-kanak berpeluang untuk berinteraksi dengan ahli keluarga lain dalam intimate setting.

3) Ibu bapa boleh memilih kad games yang berlainan untuk membantu anak-anak dalam pembelajaran mereka. Uno contohnya membantu anak-anak belajar mengenai nombor dan warna. Terdapat pelbagai lagi pilihan kad games di pasaran yang baik untuk memori, kemahiran berfikir, perkembangan bahasa, konsep matematik dan juga pattern recognition.

4) Card games juga membantu anak-anak untuk belajar menyusun strategi, dan juga kemahiran lain seperti statistic dan probality dalam usaha untuk memenangi permainan tersebut.

5) Bermain kad games bersama-sama ahli keluarga atau pun kawan-kawan juga boleh mengajar anak-anak untuk bersabar, belajar mengikut peraturan dan mendengar arahan, mengambil giliran, menerima kekalahan dengan positif, dan good sportmanship.

6) Anak-anak juga dapat belajar untuk fokus dan lebih peka terhadap apa yang berlaku disekeliling mereka.

7) Last but no least, bermain kad games bersama-sama anak-anak merupakan salah satu peluang untuk meningkatkan hubungan kekeluargaan. Ia merupakan peluang yang baik untuk ibu bapa berinteraksi dengan anak-anak.Anak-anak pasti gembira apabila ibu bapa dapat meluangkan masa bermain dengan mereka.


Card games sebenarnya merupakan antara pilihan yang baik untuk aktiviti keluarga. Ia tidak memerlukan tenaga yang banyak (ibu bapa mungkin letih setelah seharian bekerja di pejabat untuk melakukan aktiviti fizikal yang lain). Tidak perlukan tempat yang khusus (dalam rumah, luar rumah, taman, tepi pantai, sambil berkelah..dimana-mana pun boleh main card games). Harganya pun tersangatlah murah dan tidak membebankan ibu bapa (di kedai RM2 pun boleh dapat hehe)

Jadi kalau masih terfikir-fikir aktiviti untuk dilakukan bersama anak-anak pada hujung minggu, why not just grab a pack of card. And enjoyyy ^_^




p/s: Mencari educational toys yang terbaik untuk anak-anak? Jom like page shaznur stationery & educational toys ^_^



No comments:

Post a Comment