Wednesday, April 15, 2015

Bermain - bukan hanya untuk anak kecil!




Apabila disebut perkataan bermain, barangkali yang sering terlintas di fikiran kita adalah imej anak-anak kecil, usia 3,4 tahun sedang seronok bersama permainan mereka. Jarang barangkali kita membayangkan anak-anak yang lebih besar, yang sudah di peringkat sekolah sedang bermain. Mungkin apabila disebut sahaja perkataan anak-anak sekolah yang terbayang adalah imej mereka sedang menghadap buku, belajar dengan tekun di dalam kelas. 

Ini tidak salah, tetapi saya harap kita tidak melupakan hakikat bahawa mereka masih lagi anak-anak yang juga perlu punya waktu untuk bermain. Malah mereka masih lagi mendapat manfaat melalui konsep 'bermain sambil belajar'. Free, unstructured playtime sebenarnya dapat mengimbangkan pembelajaran formal disekolah dan juga membantu anak-anak untuk melepaskan tekanan daripada rutin dan peraturan sekolah. 

Apabila kanak-kanak bermain, mereka sebenarnya sedang sibuk menyelesaikan masalah, berfikir, bereksperimentasi, mereka, membina dan juga belajar. Pendek kata, bermain penting untuk perkembangan kognitif anak-anak.


Antara bentuk permainan yang sesuai bagi kanak-kanak peringkat sekolah khususnya yang dapat meransang minda mereka adalah seperti:
- bermain puzzle
- bermain board games seperti monopoli, scrabbles
- belajar 'magic tricks'
- menyelesaikan teka silangkata dan word finders
- bermain 'building and construction games' (terdapat banyak construction games dan blocks yang sesuai dengan usia anak-anak sekolah)
- bermain card games
- melakukan aktiviti art dan craft
- beading and lacing
- bermain musical instruments


Aktiviti yang melibatkan fizikal juga baik untuk perkembangan mereka. Galakkan anak-anak untuk bermain diluar rumah dan meneroka alam sekitar. Bermain bola, berbasikal, bermain badminton antara aktiviti-aktiviti ringkas yang boleh dilakukan. Malah bermain bersama rakan-rakan dapat membantu perkembangan sosial dan melatih interaksi dan pergaulan mereka.

Selain itu, jangan lupa hadkan 'screentime' anak-anak. Ini termasuklah waktu menonton televisyen, bermain komputer, electronic games, handphone dan juga tablet. Bukan sahaja anak-anak, ibu bapa juga sepatutnya menghadkan screentime mereka.. Luangkan masa bermain bersama anak-anak, bukan sahaja ketika anak-anak masih kecil malah anak-anak yang semakin membesar juga mungkin rindu untuk bermain dan bergurau senda dengan ibu bapa mereka. Wujudkan quality family time dan libatkan semua ahli keluarga. Kestabilan dan keharmonian dalam keluarga juga mempunyai pengaruh besar dalam proses pembelajaran dan perkembangan anak-anak. ^_^




p/s: Jom lawat page fb kami. Terima kasih ^_^ Shaznur Stationery & educational toys



No comments:

Post a Comment