Sunday, November 9, 2014

Kongming lock - Puzzle traditional China


Sesiapa yang suka bermain sesuatu yang mencabar minda mesti dah biasa dengar pasal rubik cube kan? Tapi pernah dengar tak tentang Kongming Lock? Saya sendiri baru tahu pasal puzzle ni..itupun secara kebetulan. Kakak saya beli sebab nampak menarik walaupun tak tahu apa yang dibeli :D Kemudian saya google dan terjumpalah info pasal Kongming Lock ni...memang menarik!

Kongming Lock ni adalah bongkah-bongkah kayu yang dipotong mengikut bentuk-bentuk tertentu. Sama seperti puzzle-puzzle yang lain, kita harus menyusun bongkah-bongkah kayu ini supaya kembali kepada bentuk asalnya. Kongmin Lock sendiri terdapat beberapa jenis yang berbeza, cuma yang saya ada hanyalah 3 jenis sahaja. 

Kongming lock merupakan puzzle traditional dari China. Ia dikatakan dicipta oleh Zhuge Kongming lebih kurang 2000 tahun yang lalu menggunakan prinsip metafizik. Hebat kan! Yang pastinya, nak menyelesaikan satu-satu puzzle ni memang mencabar minda (dan juga kesabaran) Kalau anda boleh selesaikan tanpa lihat tutorial, saya tabik!! hehe (saya main tipu, tengok tutorial kat youtube :P)

Apapun memang seronok sangat main benda ni. Dan saya rasa saya perlu kongsi dengan anda semua. Mungkin ada yang pernah nampak tapi tak tahu apa dia kan. Ha..sekarang dah tahu, sanggupkah anda menyahut cabaran untuk menyelasaikan puzzle ni??? Bermain puzzle sangat bagus untuk  meransang minda dan meningkatkan kemahiran berfikir. Juga sesuai untuk latihan jari jemari. Yang penting semua peringkat umur boleh cuba. Kalau orang-orang tua pun bagus, terutama yang ada dementia dan cognitive disorder. Minda pun perlukan exercise juga!

tukarkan ini..

kepada ini

yang ini..

kepada yang ini.

dan ini pula

menjadi begini!


No comments:

Post a Comment