Thursday, February 12, 2015

7 manfaat permainan 'tic-tac-toe kepada perkembangan kanak-kanak


Kalau sebut tic-tac-toe rasanya semua dah 'familiar' kot dengan permainan ni. Mesti masa kecil-kecil dulu pernah main kan. Tapi kalau tak pernah dengar  boleh tengok video kat bawah ni, penerangan ringkat mengenai tic-tac-toe dan cara-cara nak bermain.


 

Dalam video ni lebih fokus kepada kanak-kanak prasekolah. Kebiasaannya kita main permainan ni menggunakan simbol 'X' dan 'O' kan, tetapi untuk kanak-kanak kita boleh ganti dengan gambar, sticker, ataupun objek-objek lain seperti tudung botol dan blocks. Anda boleh mula perkenalkan permainan ni kepada anak-anak seawal usia 3 tahun.



Ok, sekarang anda mungkin tertanya-tanya kenapa kena main permainan ni? Seronok sangat ke? Apa manfaat pada anak-anak? Ha...jangan pandang sebelah mata tau dengan permainan ni, walaupun simple tetap memiliki 'educational values'.

Antara manfaat permainan tic-tac-toe ni adalah:

1) membantu kanak-kanak mengasah kemahiran berfikir secara logik
2) membentuk kemahiran membina strategi
3)membantu mereka bersedia untuk permainan yang lebih kompleks. Tic-tac-toe memerlukan anak-anak untuk berfikir dua benda dalam satu masa (menghalang pihak lawan dari membentuk garisan lurus dan juga bagaimana mengatur strategi untuk menang)
4) melatih kemahiran visual anak-anak
5) meningkatkan daya tumpuan dan konsentrasi
6) melatih anak-anak bersabar menunggu giliran
7) melatih anak-anak melihat/memikirkan sesuatu dari perspektif orang lain

Haa..macam mana? Teruja tak nak bermain tic-tac-toe dengan anak-anak? Kalau anda perlukan template untuk permainan ni, ada banyak printable percuma yang sesuai untuk anak-anak. Cuma perlu rajin mencari je..Contohnya printable wonder pets dari nickjr website ni:


Apapun semoga anda mendapat manfaat dari perkongsian ringkat kali ni ya. Yang penting jangan lupa luangkan masa bermain dengan anak-anak.


p/s: jangan lupa support dan like page fb kami ya. Terima kasih ^_^ (shaznur stationery & educational toys)





No comments:

Post a Comment