Saturday, January 17, 2015

11 aktiviti bermanfaat dengan BEAD MAZE!




Bead maze. Anda mesti pernah terpandang permainan ini kan. Mungkin di klinik, di tadika, ataupun err..mungkin di ikea hehe..Walaupun mungkin selama ini anda tak tahu nama benda alah ni..tapi anda tahu ia wujud kan. Bead maze adalah antara salah satu permainan klasik yang popular di kalangan ibu bapa dan guru.

Tetapi kenapa ia popular ya? Nampak seperti hanya gegelung wayar dengan manik-manik kayu yang berwarna-warni. Apa yang menariknya? Haa.kalau anda nak tahu bead maze adalah permainan 3 dimensi yang berupaya membantu anak-anak dari segi bahasa, motor dan juga perceptual. Pendek kata ia dapat meningkatkan perkembangan dan pembelajaran anak-anak dengan cara yang sangat menyeronokkan. Jom kita tengok aktiviti yang kita dapat lakukan dengan bead maze:

1) melatih koordinasi mata dan tangan
galakkan anak-anak mengerakkan manik-manik dari satu hujung gegelung ke hujung yang lain. Mulakan dengan gegelung yang lebih mudah. Selalunya setiap bead maze dilengkapi paling kurang dua gegelung wayar dengan tahap kesukaran yang berbeza. Aktiviti ini dapat melatih penggunaan deria penglihatan dan juga pergerakan tangan secara serentak.

2)Visual tracking
Minta anak agar mengikut arah pergerakan manik dengan matanya. Anda boleh mempelbagaikan gerakan manik seperti perlahan, laju, ke atas, ke bawah. ke kiri dan ke kanan. Keupayaan untuk mengawal pergerakan mata dan mengikut arah gerakan objek adalah penting dalam aktiviti seperti membaca, menulis dan juga bermain sukan.

3) Pretend play
Kanak-kanak paling suka berimaginasi dan permainan seperti bead maze ini membuka ruang untuk mereka. Di dalam dunia kanak-kanak, manik kayu bukanlah sekadar manik kayu. Ia boleh bertukar menjadi kapal terbang, kereta, keretapi dan juga jet pejuang! 

4) Perkembangan bahasa
Sambil bermain dengan bead maze, galakkan anak-anak untuk bercakap...minta dia terangkan apa yang sedang dia buat, apa yang dia lihat ataupun lebih baik lagi, reka cerita sendiri dengan menggunakan bead maze! Yup, segalanya boleh..

5) Mengenal warna dan juga bentuk
Salah satu kelebihan bead maze ini adalah manik kayunya diperbuat dalam pelbagai warna dan bentuk. Ambil peluang ini untuk memperkenalkan anak-anak dengan warna-warna dan juga bentuk asas. Suruh mereka sebut atau suruh mereka tunjuk. Anda boleh bermain permainan seperti 'I spy' untuk menjadikan ia sesuatu yang lebih menyeronokkan. 

6) Grouping
Minta anak-anak susun manik dalam pattern seperti kumpulan 2 biji manik, kumpulan 3 biji manik dan seterusnya. Ia adalah sesuatu yang simple tetapi boleh menjadi aktiviti yang menyeronokkan untuk anak-anak. Grouping mengajar anak-anak untuk mengkategorikan sesuatu mengikut persamaan yang ada.

7) Penyelesaian masalah
Anda boleh mencabar keupayaan berfikir anak-anak dengan memberikan masalah untuk mereka selesaikan. Contohnya, minta mereka letakkan manik berwarna merah pada tengah-tengah gegelung, atau tiga biji manik pada setiap hujung gegelung dan sebagainya.

8) Directional changes and spatial relations
Tunjukkan kepada anak konsep  seperti atas, bawah, kiri, kanan, up, down, around dan sebagainya. Bead maze dapat memberikan anak peluang untuk melihat konsep ini secara jelas dan mereka akan lebih mudah faham berbanding dengan hanya membayangkannya.

9) Memahami nombor/matematik
Gunakan bead maze untuk mengira.Anda juga boleh mengajar anak asas tolak dan tambah. Bead maze pun berupaya menjadi seperti sempoa yang ringkas!

10) Permainan memory.
Bead maze juga boleh digunakan untuk meningkatkan daya ingatan anak-anak. Bagaimana?Buat satu pattern manik dan suruh anak-anak anda ingat pattern tersebut. Kemudian bubarkan pattern tersebut dan minta anak-anak membinanya kembali. Ataupun anda boleh bina satu pattern, suruh anak tutup mata dan anda ubah sedikit satu bahagian pada pattern tersebut. Kemudian suruh anak tunjuk bahagian yang sudah berubah. Lihat sama ada mereka berupaya mencari perbezaan tersebut!

11) Pre-writing skill
Konfigurasi gegelung wayar adalah sememangnya direka agar pergerakan manik pada gegelung tersebut dapat membantu dalam pergerakan jari dan pergelangan tangan anak-anak (finger and wrist dexterity). Ini dapat membantu dalam keupayaan mereka untuk menulis nanti. Malah memegang manik juga dapat melatih kemahiran motor halus mereka.

Ok..cukup sebelas kesemuanya. Mungkin ada lagi yang tak disebut di sini. Apapun kesemua ini pastinya hanya bermanfaat jika diamalkan. Yang paling penting jangan paksa anak bermain mengikut cara yang kita mahu. Ingatkan diri kita yang ini masih lagi aktviti bermain dan bermain haruslah sesuatu yang menyeronokkan! Apa yang anda boleh buat, biarkan mereka meneroka dulu alat permainan tersebut dan kemudian barulah cadangkan secara lembut kepada mereka apa yang boleh dibuat. Selalunya anak-anak tidak akan menolak cadangan anda jika anda pandai mengambil hati mereka. Selamat bermain semua ^_^






sumber rujukan:  http://www.blog.sensoryedge.com




No comments:

Post a Comment