Friday, September 23, 2016

5 UNSUR PENTING YANG MEMPENGARUHI PEMBELAJARAN



Sebelum ni Shaznur pernah cerita sedikit kan tentang different style of learning. Lain orang lain cara belajarnya. Ada yang belajar melalui visual, auditori (musical), kinesthetic (movement) dan sebagainya.
Tapi sebenarnya banyak lagi faktor lain yang mempengaruhi pembelajaran kita. Ini berdasarkan 'Dunn and Dunn Learning Style Model' oleh Dr. Rita dan Dr. Kenneth Dunn.

Antara faktor yang terlibat adalah:

1. Elemen persekitaran 💡🎵
<3 - Bunyi ( Suasana tenang dan sepi, suasana riuh rendah)
<3 - Pencahayaan ( terang, redup)
<3 - Suhu (sejuk, sederhana)
<3 - Seating (formal - kerusi dan meja, informal - bantal, atas katil)

2. Elemen emosi 💞
<3 - Sokongan motivasi ( sesetengah individu memerlukan sokongan emosi yang lebih)
<3 - Persistence (kegigihan)
<3 - tanggungjawab individu (sesetengah orang dapat menggalas tanggungjawab individu dengan        lebih baik)
<3 - Struktur (Ada yang memerlukan pembelajaran yang lebih berstruktur)

3. Elemen sosiologi 🚻🚹
<3 - Individu
<3 - Berkumpulan/Berpasangan
<3 - Authority (perlukan pengawasan/tunjuk ajar dari orang lebih dewasa/ berkuasa)
<3 - Varied

4. Elemen fisiologi 👀🍵
<3 - persepsi (visual, tactile, auditory atau kinesthetic)
<3 - intake ( ada orang yang suka makan/mengunyah sambil belajar)
<3 - masa (pagi, petang, malam)
<3 - mobility (pergerakan, sesetengah orang tidak boleh duduk diam setempat)

5. Elemen psikologi 📝
<3-  - Global atau analytical
(sesetengah orang suka melihat gambaran kasar dalam menyelesaikan sesuatu masalah, sebahagian lagi pula lebih suka menyelesaikan satu persatu secara berasingan)
<3 - Impulsive atau reflective
(sesetengah orang terus buat tanpa fikir panjang, sesetengah lagi suka ambil masa untuk merancang)

Faktor-faktor ini juga sebenarnya boleh berubah-ubah mengikut masa dan usia.
Contohnya, kajian mendapati anak-anak kecil kebanyakkannya adalah kinesthetic learner dan menjadi lebih tactual (belajar melalui sentuhan/hands on) sewaktu usia 7 tahun.
Kemudiannya barulah kemahiran visual dan auditori mereka berkembang.
Anak-anak yang lebih kecil juga didapati memerlukan lebih struktur berbanding pelajar yang lebih besar.
Pentingnya memahami perbezaan dan kepelbagaian faktor yang mempengaruhi pembelajaran ini adalah supaya setiap individu dapat mencapai potensi maksimum mereka. Kalau kita tahu waktu dan keadaan yang terbaik dalam melakukan sesuatu, hasilnya juga pastilah lebih baik kan? ^_^
Ingat, setiap individu adalah unik dan 'one size does not fit all'.
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. 

No comments:

Post a Comment