Friday, October 24, 2014

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK SATU HINGGA DUA TAHUN


Salam semua. Maaf lama sangat baru dapat update sambungan perkembangan kanak-kanak. Sibuk sikit sejak dua menjak ni :)

Hari tu kita dah tengok tahap perkembangan kanak-kanak dari lahir sehingga setahun, jadi kali ini kita belajar pula mengenai tahap perkembangan kanak-kanak dari usia setahun hingga dua tahun, secara ringkasnya ya.

Perkembangan sosial-emosi

Apabila mencecah usia 18 bulan (setahun setengah) anak anda biasanya 
  • gemar meneroka apa yang ada disekeliling mereka. Mereka akan menyentuh dan menarik apa sahaja objek yang dapat dilihat dan dicapai.
  • menyukai sentuhan fizikal seperti pelukan, belaian
  • emosi mereka boleh berubah dengan mendadak, dari gembira kepada sedih dan sebaliknya
  • takut kepada orang yang tidak dikenali
  • menunjukkan kebergantungan yang kuat terhadap ibu bapa (strong attachment)
  • tidak suka apabila ditinggalkan oleh ibu atau bapa dan mungkin menjadi 'clingy' apabila ibu bapa pulang.


Apabila mencecah usia 2 tahun, mereka biasanya
  • mula meneroka dengan lebih aktif lagi..seperti membuka pintu dan laci
  • bermain berhampiran dengan kanak-kanak lain, tetapi belum lagi bermain bersama-sama (kecuali dengan kanak-kanak lebih tua yang pandai menyesuaikan cara bermain mereka dengan kanak-kanak 2 tahun)
  • tidak pandai berkongsi
  • sangat takut dengan perpisahan/ditinggalkan
  • gemar pada sesuatu yang dapat membuatkan mereka berasa selesa/selamat seperti anak patung/selimut


Perkembangan motor

Apabila mencecah usia 18 bulan, anak anda biasanya:
  • sudah dapat berjalan dengan cekap, tetapi mungkin jatuh apabila  cuba berlari laju
  • dapat memanjat perabot yang rendah
  • boleh menolak permainan seperti troli
  • boleh menyusun sesuatu permainan seperti block diatas yang satu sama lain
  • mula menconteng dengan pensil (awasi dinding rumah anda!)
  • berupaya mengambil/mengutip objek kecil


Apabila mencecah usia 2 tahun, mereka biasanya:
  • boleh berlari dengan pantas tanpa jatuh ketika mengubah arah atau berhenti
  • boleh mencangkung dengan stabil ketika mengambil barang diatas lantai
  • berupaya mengangkat kerusi kecil untuk diletakkan berhampiran meja, dan duduk di atas kerusi tersebut
  • berupaya berjalan mengundur kebelakang sambil menarik troli atau permainan


Perkembangan bahasa

Apabila mencecah usia 18 bulan, anak anda biasanya:
  • 'membebel' dengan kuat sama ada kepada diri sendiri atau orang lain seolah-olah sedang berbual
  • mendengar apa yang diperkatakan kepada mereka dan dapat memahami sesetengah perkataan seperti 'jangan'
  • boleh mengikuti beberapa arahan mudah
  • boleh mengenali dan menunjuk kearah beberapa objek dengan tepat apabila nama objek disebut
  • menggunakan 6 atau lebih perkataan walaupun kurang tepat sebutannya


Apabila mencecah usia 2 tahun anak anda biasanya:
  • boleh menggunakan sehingga 50 perkataan yang dapat difahami
  • mendengar apa yang diucapkan kepada mereka
  • mula menggunakan dua patah perkataan seperti 'baju emak'
  • ikut menyanyi lagu yang biasa didengari
  • 'membebel' apabila bermain tetapi dengan beberapa perkataan yang boleh difahami.


Apapun, kita harus ingat bahawa setiap anak itu unik dan berbeza. Berikan mereka ruang dan peluang untuk belajar sesuatu yang baru dan berikan ransangan yang terbaik untuk mereka. 
Baiklah..itu sahaja  rasanya perkongsian buat kali ini.Semoga bermanfaat :)





Monday, October 20, 2014

5 MANFAAT AKTIVITI KRAFT KEPADA KANAK-KANAK




Untuk aktiviti hujung minggu, selain ke taman permainan dan shopping complex, apa kata mommy and daddy cuba buat aktiviti kraft dengan anak-anak pula. Mesti mereka seronok!

Nak tahu apa manfaat aktiviti ini pada anak-anak? :)



1) Bilateral coordination

Aktiviti kraft seperti menggunting, mewarna, menampal, kebanyakkannya memerlukan penggunaan kedua-dua belah tangan. Kemahiran ini penting apabila anak-anak semakin membesar, contohnya untuk menaip, mengikat tali kasut, melakukan kerja-kerja lain .


2) Fine motor coordination
Aktiviti memotong, menggunting, menampal, melukis ini juga sangat bagus untuk melatih motor halus mereka

3) Self regulation

Aktiviti kraft sangat memerlukan kesabaran dan ketelitian. Malah kadang-kala hasil akhir tidak seperti yang diharapkan. Ini boleh menjadi pengajaran buat anak-anak yang tidak semua yang kita mahu akan berlaku, but it's okay! :)


4) Self-esteem booster
Apabila mereka berjaya mencipta sesuatu, mereka pasti merasa bangga dengan hasil kerja mereka. Ini bagus untuk meningkatkan keyakinan diri mereka!


5) Bonding and fun!
Apa yang lebih menyeronokkan selain dapat melakukan aktiviti bersama-sama ibu bapa dan adik beradik? Ia pasti menjadi memori yang berharga buat anak-anak apabila mereka besar nanti :)


Selamat beraktiviti ya!



Thursday, October 9, 2014

5 'white board games' untuk kemahiran vocabulary

Kanak-kanak dan gajet sekarang ni memang tak boleh dipisahkan, betul tak? Umur setahun dua pun dah pandai tekan-tekan ipad. Nak larang pun tak boleh, sebab memang zaman mereka zaman teknologi. Kenalah mengikut arus kalau tak nak jadi macam katak kan? :D

Tapi walau macam mana sekalipun, anak-anak kecil jangan dibiasakan 'melekat' pada skrin komputer atau handphone. Pastikan anda hadkan 'screen time' mereka. Apa kata cuba cari aktiviti-aktiviti lain yang tidak melibatkan gajet atau teknologi canggih. Lagi simple lagi bagus. Macam kita zaman kecik-kecik dulu. Tak perlu gajet, tak perlu permainan canggih, still kita menjalani masa kanak-kanak dengan riangnya kan?

Siapa ingat lagi permainan yang biasa kita main dulu? Macam bingo, tictactoe..Sebenarnya melalui permainan mudah macam ni pun kita boleh mendidik anak-anak kita. Yang penting perlu kreatif dan sedikit effort untuk meluangkan masa dengan anak-anak.

Kali ini saya nak kongsi games yang dapat tingkatkan perbendaharaan kata anak-anak. Tak perlu tablet, tak perlu ipad, tak perlu samsung galaxy. Cuma white board dan marker. Atau boleh jugak guna black board dan kapur atau pen dan kertas atau kalau tak ada sangat arang dan batu pun boleh! Hei..menarik jugak tu, bawa anak-anak pergi berkhemah dalam hutan dan guna arang dan batu untuk main games ni. Let's enjoy the nature :D

Okey, jom kita tengok apa dia games yang sesuai dimainkan untuk tambah vocabulary anak-anak. Games ni boleh main dalam bahasa inggeris atau pun melayu. Ikut suka. Main ramai-ramai lagi seronok. 

1) KEMBANGKAN AYAT


kemahiran : menulis, vocabulary

Dalam permainan ini ibu bapa mula dengan satu perkataan. Contoh macam dalam gambar saya pilih perkataan 'ayah'. Kemudian suruh anak-anak sambung menggunakan 2-3 patah perkataan. Boleh sambung di depan atau pun dibelakang perkataan. Untuk setiap perkataan yang berjaya disambung boleh bagi 'point' atau markah.


2) PICTIONARY

Kemahiran: vocabulary, bercakap

Yang ini senang. Cuma lukis gambar dan suruh anak-anak teka apa dia. Ambil giliran, mungkin anak-anak juga boleh menyoal ibu bapa? Kita tengok siapa yang lebih pandai melukis dan lebih luas kosa katanya :D


3) HANGMAN

Kemahiran: bercakap, vocabulary, mengeja

Haa..yang ini pulak pasti semua orang pernah main. Dalam komputer pun ada games ni kan. Tapi ingat, kita tak nak guna komputer ya. Tutup sekejap laptop tu :)

Kita boleh pilih perkataan mengikut kategori contohnya negara, binatang, kenderaan. Apa-apa sahaja. Untuk anak yang lebih kecil berikan perkataan yang mudah dan seterusnya tingkatkan level mengikut keupayaan mereka.


4) WHITE BOARD SCRABBLE

Kemahiran: vocabulary, menulis, mengeja

Permainan scrabble yang tidak melibatkan 'scrabble'. Tak perlu runsing huruf-huruf scrabble yang kecil-kecil tu hilang. Yang ini guarantee tak hilang. Ibu bapa mula dengan satu perkataan juga, dan kemudian suruh anak-anak cari perkataan yang boleh dibina menggunakan huruf pertama atau akhir perkataan yang kita pilih tadi.



5) Tic tac toe

 
kemahiran : bercakap, vocabulary, mengeja

Ok yang ini berbeza sedikit dengan tictactoe yang biasa kita main. Suruh anak-anak pilih mereka mahu 'X' atau 'O'. Kalau lebih dari dua orang, boleh bahagikan ikut team. Kemudian ibu bapa perlu memberikan soalan kepada anak-anak, tidak kisahlah suruh mereka beri maksud perkataan, mengeja, translation dari english ke bahasa melayu dan sebagainya. Jika mereka menjawab dengan betul mereka boleh tanda dengan 'X' atau 'O' mengikut apa yang mereka pilih sebelumnya. Bagi mereka soalan sampailah salah seorang berjaya menyambung tiga tanda. Itulah dia pemenangnya :D


Macam mana? Mudah kan? Sambil-sambil uji minda anak-anak, permainan yang melibatkan interaksi antara ibu bapa, anak-anak dan adik beradik ini amatlah bagus untuk merapatkan hubungan antara kita. Jimat pulak tu, tak perlu gajet mahal-mahal,tak perlu nak caj bateri sentiasa. Sometimes, simple is better. 

Selamat beraktiviti dengan anak-anak. Semoga bermanfaat :)




Thursday, October 2, 2014

Hidayah dan Lagu - Learning through music

Salam semua. Kali ni nak bercerita tentang Hidayah lagi. Kalau nak tahu, salah satu aktiviti kegemaran Hidayah adalah mendengar lagu di youtube! 

Hidayah dengar lagu sambil berpura-pura main piano 
(piano kertas tu salah satu aktiviti Hidayah dengan CikNur..kebetulan pulak gambar piano...kanak-kanak memang kaya dengan imaginasi :)

Tepuk tangan pulak...sama macam dalam video klip

Nak tahu antara channel youtube kegemaran Hidayah?

Kalau lagu versi Bahasa Melayu, Hidayah suka Didi & friends



BINGO...favourite Hidayah


Untuk lagu versi Bahasa Inggeris pulak Super Simple Learning Song

 
Kalau lagu yang ini, mesti tak cukup dengar sekali je..


Yang ini pulak lagu yang baru Hidayah discover hari tu

Macam biasa, ulang 4,5 kali sampai CikNur pun surrender!

Kenapa CikNur surrender? Sebabnya Hidayah kalau dengar lagu tak cukup sekadar dengar, Hidayah akan menari dan ikut pergerakan dalam video dan PASTIKAN orang yang teman Hidayah pun menari sama! Mana tak semput. Siapa nak kurus, tak payah exercise, boleh cuba cara ni ya :D

Tapi selalunya saya tak halang pun Hidayah dengar lagu di youtube (asalkan bukan sepanjang hari). Kenapa? Kerana lagu juga adalah salah satu cara kanak-kanak belajar. Kalau nak tahu, ada banyak kelebihan mendengar lagu dan muzik untuk kanak-kanak (walaupun saya tahu ada yang tak bersetuju sebab muzik boleh melalaikan, bagi saya setiap sesuatu ada limitnya, selagi masih dalam batas, InshaaAllah okey. Lagipun, parents Hidayah dah pastikan Hidayah diajar hafal doa dan surah dalam al-Quran ^_^) 

Ok sambung balik...bab kelebihan mendengar muzik pada kanak-kanak. Ini antara kelebihannya ya..
1) muzik membantu meningkatkan kemahiran mendengar
2) muzik melahirkan intuitive response ( kebolehan memahami sesuatu perkara secara semulajadi/instinct)
3) meningkatkan kemahiran membezakan bunyi (aural discrimination)
4) menguatkan memori
5) membantu anak-anak bercakap lebih jelas
6) melatih anak menumpukan perhatian
7) membantu kanak-kanak berfikir dan menyelesaikan masalah 
8) meningkatkan kemahiran bahasa/ vocabulary
9) mengalakkan anak-anak bergerak aktif (melalui pergerakan dalam lagu)
10)keseronokan yang berganda! 

Kalau nak tahu lebih lanjut..boleh baca artikel ni..Learning through music: the support of brain research...satu artikel yang sangat bagus (dan tak terlalu komplikated, inshaaAllah mudah difahami)
Yang saya senaraikan cuma intipati, details ada dalam artikel ni.

Baiklah itu sahaja perkongsian buat kali ini ya..semoga bermanfaat :)



Wednesday, October 1, 2014

Hidayah & Kanta Pembesar - Building child curiosity

Mula-mula Hidayah nak cari semut...mana semut ni?
(Opps! Hidayah pakai selipar terbalik..hehe)

Tengok bunga yang tok tanam pulak...Ooo..cantik!

Hidayah tak petik pun! Hidayah pegang je...

Nak tengok barang dalam kedai CikNur pulak la..

Eh..peta dunia..Kat mana ni? Afrika???

Oh..silap tengok rupanya..hehe

Apa pulak yang ada kat bawah ni. Biar Hidayah check..

Dah bosan kat dalam...nak kaji batu la..cantik jugak batu ni

Eh...ada ikannn!!!

Oklah semua..Hidayah nak main dengan ikan! Byeee...


Pesan CikNur :
Let our kids explore the world around them! Salah satu sifat semulajadi kanak-kanak adalah sifat ingin tahu yang sangat kuat. Curiosity kills the cat, but not the kid! Dengan sifat ingin tahu  inilah mereka belajar banyak benda. Biarkan mereka bertanya, melihat, pegang, sentuh, bermain apa sahaja selagi tidak membahayakan diri mereka dan orang sekeliling. Jangan terlalu 'over protective'. Kalau tak ada masa nak bawa mereka keluar ke taman atau tempat-tempat menarik, sekeliling dan dalam rumah juga boleh jadi 'classroom' buat anak-anak. Kenalkan mereka dengan objek yang ada disekeliling dan di dalam rumah. Terangkan kepada mereka tentang bentuk, warna, bau atau rasa objek tersebut. Don't forget to be creative! Learning should be funnn!!


p/s: Nak kanta pembesar macam Hidayah punya...Klik sini :D